Fa uns dies, en un apunt anterior, havia parlat d’una de les institucions històriques més importants i identificadores que tenim els valencians: el Tribunal de les Aigües.
Com ja comentava en aquest apunt, una de les seues peculiaritats és el quan i a on de les seues reunions, des de temps històrics: sempre els dijous a migdia, i sempre a la Porta dels Apòstols de la Catedral de València.
Una de les preguntes més recurrents de les persones, valencians o forans, que visiten alguna d’aquestes reunions, sol ser el perquè d’aquest curiós costum. A continuació intentaré explicar-vos-lo, exposant-vos una hipòtesis que per a mi, personalment, em resulta prou plausible.
Cal dir que cadascuna de les tres grans religions monoteistes del món té el seu dia setmanal sagrat, i curiosament cap dels tres coincideix.
Així, per als cristians és el diumenge, paraula que prové del llatí “dies Dominicus” (‘dia del Senyor’), a causa de la celebració cristiana de la Resurrecció de Jesús.
Per als jueus és el dissabte, el Sàbat, que s’observa des del capvespre de divendres fins a l’aparició de les estreles la nit de dissabte. Segons les prescripcions de la Torà, ha de ser celebrat mitjançant l’abstenció de qualsevol classe de treball.
Per als musulmans, en canvi, el dia sagrat és el divendres, al-yuma’a o dia de la reunió, dia de l’adoració comunitària en la qual es realitza una oració especial a la mesquita. Però en el calendari musulmà el dia comença a la posta del sol, no comença a les dotze de la nit com succeeix en el cas del dia cristià. Per tant s’hi inicia el capvespre anterior a l’inici de divendres per als cristians, és a dir, el dijous a la posta del sol. Per aquest motiu les dates mensuals musulmanes venen expressades en general en nits, en contraposició al nostre costum de donar-les sempre referides en dies. En els dies d’estiu, per als musulmans l’inici del dia es retarda lògicament com a conseqüència de què la posta de sol es produeix més tard. Però a l’hivern el vespre comença abans, al ser el dia més curt.
Aquesta podria ser la raó per la qual la reunió del Tribunal es celebra sempre els dijous a les 12 del matí, és a dir, l’últim dia laborable musulmà abans de l’inici del divendres, el seu dia sagrat, a una hora com és migdia que, tot i que la reunió del Tribunal poguera perllongar-se molt com a conseqüència d’haver de tractar-se nombrosos conflictes que afectarien els regants, difícilment ho faria fins al moment de la posta de sol, moment en què comença el dia sagrat musulmà, dia en el què es convenient no fer cap activitat com la que representa la reunió del Tribunal.
Amb molta probabilitat, el costum del dia i hora de celebració del Tribunal s’hauria mantingut inalterable des de temps islàmics quan els cristians es van establir a València, possiblement també pel fet que una bona part dels regs en les alqueries de l’horta seguirien estant en mans de famílies musulmanes que haurien volgut romandre a l’horta de València desprès de l’arribada de Jaume I. Això podria explicar la tradició històrica del dia i hora de celebració del Tribunal, què ha arribat fins als nostres dies.
Perqué la porta romànica de la Catedral de València està orientada cap a La Meca
Font: Passejant València amb ulls curiosos
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada